ادامه ساخت سد چم شیر گچساران به اعتبار نیاز دارد

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: برای تکمیل سد چم شیر گچساران بیش از هشت هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است.

محمد رضا فاضل اعتبار این طرح فاینانس را ۲۳۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: ادامه ساخت  سد چم شیر مشکلی از بابت تامین اعتبار ندارد.

او با اشاره به اینکه عملیات احداث سد مخزنی چم شیر گچساران هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد می گوید: برای دستیابی به این  میزان پیشرفت فیزیکی ۳۲میلیون نفر ساعت کار مفید از سوی کارکنان این سد در حال ساخت صورت گرفته است.

به گفته معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران، بر اساس برنامه زمان بندی عملیات آبگیری سد چم شیر تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

فاضل می گوید: نیروگاه های برق آبی این طرح نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ بهره برداری خواهد شد.

او درباره وضعیت پرداخت حقوق کارکنان سد چم شیر گفت: نیروهای شاغل در این سد سه ماه حقوق معوق دارند اما در ماه های گذشته حقوق آنان پرداخت شده و این مطالبات مربوط به گذشته است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران می گوید: سد چم شیر با هدف تولید انرژی برق آبی به میزان ۴۸۲ گیگاوات ساعت در سال و  تأمین آب بخش های مختلف از جمله توسعه گردشگری، کشاورزی در روستاهای بالا و پایین دست سد و کنترل سیلاب و صنایع آبزیان انجام می گیرد.

به گفته فاضل، هم اکنون ۸۵۰ نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در این سد فعالیت دارند که شماری از این نیروها شهروندان کشور چین هستند.

او می گوید: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۳۰۰هزار متر مکعب حجم بدنه، ۷۳۰متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع و  ۶۰۴ تراز تاج سد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد و نیروگاه، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.